15 Şubat 2011 Salı

İkinci El Oto Alırken



*Otomobilin motorundan şanzımanına, kaportadan döşemesine kadar dikkatle inceleyin. Mümkünse satın almaya bir otomobil tamircisi ile gidin.
*Otomobilin çalıntı olup olmadığını anlamak için motor ve şase numaralarını, ruhsattaki
motor ve şase numaraları ile karşılaştırın. Çalıntı otomobil aldıysanız ödediğiniz paradan olacağınız gibi, çalmadığınızı ispatlayana kadar uğraşmanız gerekecektir.
*Otomobili mutlaka deneyin. Tanıdığınız bir tamirci veya kaportacıya götürüp kontrol
ettirin. Kaza geçirip sonradan toplanmış olabilir.
*Vergi numarası uygulaması sayesinde artık ruhsatı üzerinize almamak gibi bir durum
söz konusu değildir. Yine de aykırı uygulamalar olabilmekte. Bunun için mutlaka Ruhsat
sahibi ile anlaşmaya çalışın.
*Otomobil sahibi ile anlaştığınızda, otoyu ücretini ortaklaşa ödeyeceğiniz bir otoparka
teslim edin. Trafik Şube Müdürlüğü’nden otomobilin hilesiz olup olmadığını öğrendikten
sonra, otomobilin sahibi ile birlikte otomobili çözün.
*Son zamanlarda rent a car şirketlerinden kiralananlar oto pazarında satılmakta. Bu
otomobilleri alan kişiler ise mağdur durumda kalabiliyorlar. Bu nedenle otomobilin sicilini araştırmadan asla kaparo vermeyin.

ALMAYI DÜŞÜNDÜĞÜNÜZ OTOMOBİLE BAKMAYA GİTMEDEN ÖNCE:
Eski elbiselerinizi giyin:
Yeni elbiselerinizi kirletmekten çekindiğiniz için onlardan çok daha pahalıya malolacak
arızaları göremeyebilirsiniz. Yanınızda ellerinizi silecek bez ya da kağıt havlu alın
Diğer gerekli malzemeler:
*Cep feneri
*Bulabilirseniz küçük bir mıknatıs
*Küçük bir not defteri
*Kalem Ekteki çeklist’in (kontrol listesi) fotokopileri
*Bulabilirseniz bir “Buji Anahtarı”

PÜF NOKTALARI
*Her zaman otomobile bakmaya gündüz gidin!
*Yağmursuz bir hava işinizi daha da kolaylaştıracaktır.
*Eğer mümkünse otomobilin geceyi geçirdiği yere gitmeyi tercicih edin, bu size ilk
çalışmadaki sorunları gösterecektir.
*Satıcıya otomobil hakkında hiçbir şey sormaktan kaçınmayın.
*Kontrol için yeterli zaman ayırın, aceleci davranmayın
*Deneme sürüşünü mümkünse 20- 50 kilometre hızla bir duvar boyunca yapın.
Duvardan yankılanan ses alışılmamış gürültüleri duymanıza yardımcı olacaktır. Eğer
bir aracınız varsa bu kontrolü daha önceden kendi arabanızla test edip kulağınızı
eğitebilirsiniz.
*Satıcıyla randevulaşmışsanız 15 dakika önce gidin, otomobil için yapılan hazırlığı görmüş olursunuz. Mümkünse size yardımcı olacak bir arkadaşınızı yanınıza alın

DIŞ GÖRÜNÜŞ - KAPORTA
*Otomobilin etrafında gezerek pas çürük ve boya hatalarını görmeye çalışın, ağır hasar
görmüş bir arabayı dahi onarmak mümkündür. Ancak mükemmel onarım her zaman
mümkün değildir.
*Otomobile her iki tarafından boylu boyunca bakın otomobilin üstündeki yansımalar
bozuk olmayan kesintisiz bir hat izlemelidir. Onarım görmemiş bir otomobil, çıtaları düz
bir hat izliyor ve boya üzerindeki yansımalar düzgün değildir. Onarım görmüş bir
otomobil; kaporta üzerindeki yansımalar düzgün değil.
*Otomobilin kapı ile çamurluk aralarında üst ve alt aralıklarına dikkat edin üst ve alt
aralıklar arasında fark olmamalıdır.
*Cam kenarını ve kapı açma kollarını/kilitlerini gözden geçirin; buralardaki boya
hatalarını ya da kauçuk/metal aksam üzerindeki boya kalıntılarını bulmaya çalışın, bu tür
izler otomobilin tekrar boyandığını gösterir.
*Kapıları açıp kapı iç kenarlarında kilit aksamı, elektrik kablo tesisatı kapı fitili gibi
yerlerde boya izleri arayın. Kaputu açıp kaput bağlantı menteşelerindeki cıvata kenarında
boya sıyrılma veya yer değiştirme izlerine bakın. Çamurluk ağızlarına, marşpiye altına
paslar için bakın.
*Mıknatısınızı otomobilin değişik yerlerine (özellikle köşelerine ve tavanına) yapıştırın; mıknatısın değişik çekim gücü gösteriyorsa, bu boyanın altında macun tabakası olduğunu
ve aracın anarıma girdiğini gösterir.
*Otomobilin dört köşesine gidip yukarıdan aşağıya sallamaya çalışın ve bırakın sağlıklı bir süspansiyon (amortisörler) 1-2 kez yukarı aşağıya hareket ettikten sonra duracaktır.
*Aynı akstaki lastiklerin hepsi (ön arka çiftler) aynı marka ve model olmalıdır.
*Otomobile dışardan bakın düz bir zeminde öne-arkaya veya sağa sola yatık duruyorsa
yine süspansiyon sisteminde sorun vardır.

MOTOR (ÇALIŞMAZKEN)
*Kaputu, motor çalıştırmadan açıp motora ve kablo demetlerine dikkatlice bakın yağ
sızıntılarını ve sonradan bantlanmış kabloları tespit etmeye çalışın, sonradan bantlanmış
kablolar gelişi güzel yapılmış onarımları işaret eder.
*Yağ kapağını açın ve fenerinizle içeriyi görmeye çalışın içerideki parçalar yağlı fakat
kurumsuz, temiz olmalıdır.
*Yağ çubuğunu çekip ucundaki yağın rengini kontrol edin yağ eğer yeni ise koyu sarı
olması çok önemli değildir. Çubuğun ucundaki yağı parmaklarınızın arasında ezip içinde
çok küçük metal parçalar olup olmadığını hissetmeye çalışın; eğer metal parçalar
hissederseniz motorun durumu sağlıklı değildir.
*Motor kayışlarını ve su seviyesini kontrol edin. Bunu yapmak için radyatör kapağını
açmanız gerekecektir. Bu koşullarda motorun soğuk olduğundan emin olun; sıcak su
yanıklara yol açabilir.

MOTOR (ÇALIŞIRKEN)
*Motoru çalıştırın; kolay çalışıp çalışmadığını kontrol edin, 3-5 dakika gaza basmadan
çalıştırın bu sırada olağandışı sesleri dinleyin. Daha sonra 1 dakika yarım gaz verip
egzozdan çıkan gazın rengine bakın;
*Mavi renkli gaz motorun yağ yaktığını ve onarıma girmesi gerektiğini gösterir
(bu durum satıcı tarafından daha yoğun bir motor yağı 30 numara-konarak veya bir
motor katkısı konarak berteraf edilebilir ancak bu durumda da buji kontrolü size gerçeği söyleyecektir.)
*Siyah renkli duman motorun gereğinden fazla yakıt tükettiğini gösterir; motor ve yakıt
sistemi bakımsızdır.
*Yoğun beyaz duman silindirlere su karıştığını gösterir, motorun açılması gerekmektedir.
*Motor eğer soğuksa az miktarda beyaz duman ve bir miktar su damlaması normaldir.
Çünkü zaten benzinin yanmasıyla bir miktar su oluşur.
*Motor ısındığında rolantide motorun normalin üstünde sarsılıp sarsılmadığını kontrol
edin Eğer sarsılıyorsa düzensiz ateşleme veya yakıt kesintisi olmaktadır. Ateşleme
sistemi veya yakıt sistemi bakımı gerektirir.
*Motora gaz verdiğinizde egzozdan gelen sesi dinletin patlat susturucu veya egzoz
sızıntılarını belirlemeye çalışın.

SÜRÜŞ TESTİ
*1.vitesi takın ve el frenini bırakmadan otomobili yavaşça hareket ettirmeye çalışın
otomobil hareket ederse el freni çalışmıyordur buna dikkat edin. Hareket etmezse el
frenini indirip hareket edin. Olağan dışı bir sarsılma olursa debriyajınızda bir sorun var
demektir.
*Otomobili hareket ettirdikten sonra hızlanmadan önce henüz 1. vitesteyken yavaşça
frene basıp frenlerin çalışıp çalışmadığına bakın. Çalışmıyorsa el freni ile durmaya çalışın.
*Otomobili sürün ve sesini başta belirtildiği gibi dinlemeye çalışın, olağan dışı vuruntu,
gıcırtı, tıkırtı gibi sesleri tespit etmeye çalışın.
*Tek seferde 180 derecede dönüş yapabileceğiniz bir yer bulun ve dönerken akslardan
gelen sesi dinleyin aks uçları aşınmışsa dönerken tıkırtılar gelecek, otomobil düzeldiğinde
bu tıkırtılar kesilecektir.
*Düz bir hatta giderken kontrollü bir şekilde direksiyonu bırakın otomobil sağa sola
çekerse rot ayarında bir sorun vardır. Düz bir hatta seyrederken direksiyon düz değilse
rot ayarı gerekmektedir. Düzgün bir yolda hızlandığınızda otomobil ve direksiyon titriyorsa lastiklerin balansı bozulmuştur, balans ayarı gerekmektedir. Aynı şekilde hızlandığınızda otomobil sağa sola sapıyor ve direksiyonu kontrol etmekte güçlük çekiyorsanız arka
lastiklerden biri inik olabilir ya da ön takımda (rot ve rotiller, akslar, salıncak burçları)
sorun vardır. Rot ve balans ayarları bozuk bir otomobili bu ayarları yaptırmadan
almayın birçok durumda ayar bozukluklarına bozuk bir parça neden olmaktadır.

Hiç yorum yok: