Hızlı Okuma Yöntemleri | |
OKUMA HIZINI ENGELLEYEN, ANLAMAYI AZALTAN NEDENLERİ
(YANLIŞ OKUMA ALAŞIKANLIKLARI) ORTADAN KALDIRIN
Sesli Okuma: İlkokul çağlarında daha iyi anlamamıza yardımcı olacağını zannederekgeliştirdiğimiz ve okuma hızını önemli derecede yavaşlatan bir unsurdur. Ortalama
konuşma hızı 200 kelime kadardır. Sesli okuduğumuz zaman kendimizi bu limite
sınırlandırmış olur ve bu hızın üstüne çıkamayız. Oysa okuduğumuzu anlamak için
kelimeleri dil ve kulak yollarından geçirerek beyine göndermemize gerek yoktur.
Göz çektiği fotoğrafları dilimizden yüzlerce defa süratli olarak beyine gönder
mekte ve beyin almaktadır. Sesli okuduğumuz zaman 200 kelime 1 dakikayla sınır
landığı için okuma hızımız çok daha hızlı olan beyin kapasitemize yetişememekte,
arta kalan beyin kapasetimiz, boşluğu başka düşüncelerle doldurmaya çalıştığından
konsantrasyonumuz ve okuma etkinliğimiz azalmaktadır.
İçinden sesli okumakda bir okuma türüdür. Her ne kadar bunda dudaklarımız
kelimeleri tek tek telaffuz etmiyor ise de ,ses tellerimiz kımıldıyor ve okuma
hızımız 500 kelime 1 dakikayla sınırlıyoruz. Bunu önlemek için uzmanlar
okurken çiklet çiğnemeyi öneriyorlar.(Gözle görme alışkanlığı edinene kadar)
Okurken çiklet çiğneme temponuz hiç değişmezse bu yanlış alışkanlığı
yenebilir ve gözle okumaya başlayabilirsiniz.
Her kelimeyi okumak da okumayı yavaşlatan nedenlerden biridir. Başka dillerde
de, Türkçe´de de cümle yapılarında anlam bir kaç kelimede toplanmıştır. Diğer
kelimeler onları düzenli bir cümle halinde birleştirmek için kullanılmıştır. Ve, gibi,
ile için v.s. gibi sıksık tekrarlanan ve okuduğumuzu anlamamamıza büyük katkısı
olmayan bu kelimeleri her seferinde okumak, bize büyük zaman kaybettirir.
Başlangıçta hangi kelimelerin gereksiz olduğunu doğru tespit ederek, okumadan
atlamakta büyük güçlük çekecek, ama zamanla bu konuda da yetenek ğeliştirerek
300 kelimelik bir yazının 100 kelimesini okuyarak anlayabilirsiniz.
Hızlı okursak anlayamayacağımızı zannetmek,okumamızı en fazla yavaşlatan en
önemli psikolojik etken ve yaygın olan yanlış bir kanıdır. Kağnı arabaları satte
3-5 kilometreden hızlı gidemezdi. Otomobil bu hızı 100- 200 kilometreye
çıkardı. Eskiden insanlar bu hızlara ulaşılabileceğini düşünmezlerdi. Biz de bu gün,
yarın kabulleneceğimiz gelişmelere inanmıyor ve direnç gösteriyoruz. Dakikada
6000 kelime okuyarak 13 yaşında üniversiteye giren Mariel Aragon, dakikada
2500 kelime okuyarak A.B.D.´yi yöneten John Kennedy, hızlı okuyarak da
daha iyi anlanabileceğinin kanıtlarıdır.
Öyleyse bu şartlanmayı bir kenara bırakarak okuma hızınızı arttırın. Anlama
hızınız başlangıçta düşecek, ama hızınız arttıkça eski derecenizi yakalayıp
geçecek, daha iyi anlayacaksınız.
Geri dönmek; bize en fazla zaman kaybettiren alışkanlık. Konsantrasyon
eksikliğinden olur. Geri dönme imkanımız olduğu sürece de konsantrasyonumuz
azalır. Öncelikle kendinize geri dönmeyi yasaklamalısınız. Geri dönme
şansınızın olmaması konsantrasyonunuzu arttırır. Başlangıçta bazı
paragrafları anlayamadığınızı hissedeceksiniz. Endişelenmeyin ve geri dönmeyin.
Kendinize "Bugüne kadar geri dönerek okuduğum her paragrafı anladım mı? Şimdi
hatırlıyor muyum?" diye sorun . Umarız cevabınız endişelerinizi yatıştırır.
Göz eğitimsizliği; gözün satırlar üzerinde düzenli hareket edememesidir.
Okuma eğitimini yeterince alamayan bir göz, satırlar üzerinde gezinir, durur.
Sıçramalar ve duraklamalar düzenli olmaz. Kişi sık sık geri dönüşler yapar.
Bu nedenle de satırdaki düşünceleri birbirlerine bağlayarak bütünleştirip anlamlan
dırmada zorlanır. Bunun için gözü, sürat ve çabukluk kazandırıcı bazı yardım
cılarla eğitmek gerekir. Örneğin bir vasıtada giderken ilanları okuyarak ve
varsa videoda 2-3 kat hızlandırılmış alt yazılı filimleri seyrederek küçük göz
egzersizleri yapabilirsiniz. Başlangıçta yoğun konsantrasyon nedeni ile başınız
ağrıyacak , ama bir süre sonra alışacaksınız. Alt yazılı bir filmi normal hızında
seyrettiğinizde size çok yavaş gelecek ve canınız sıkılacaktır.
Pasif okumak; okuyacağınız yazıya zihninizi yönlendirmeden, anafikri,yazarın düşünce ve olaylara bakış biçimini, üslubunu anlamadan yapılan
okumadır. Yazıyı ne amaçla okuduğunuzu bilmeden yapılan okumalar,
okuma hızını düşürür. Dikkat yoğunlaşması olmadığı için de anlama olayı
oluşmaz. O nedenle önce okunacak konuyu niçin okuyacağınızı belirlemeniz
gerekir. Sonra bir ön okuma yaparak sorular belirlemek, soruları yanıtlamak
için tekrar dikkatinizi yoğunlaştırarak yeniden okumak, etkili okumayı sağlar.
Bilgi ve kültür düzeyi eksikliği; okuma hızınızı yavaşlatan en önemil nedenlerden
biridir. Yeni edinilmek istenen bilgilerin iyi kavranabilmesi, daha önce o konu
ile ilgili kavramların kazanılmış olmasına bağlıdır. Hiç temel bilgimizin olmadığı bir
konuyu anlamak çok zordur. Temel olmadan inşaat yapılmaz. Yani bilgi ve
kültür eksikliği, okunacak konunun anlaşılmasını zorlaştırdığı için,okuma hızı da
düşer. Bunun için parçada geçen, anlamını bilmediğiniz kelimelerin anlamını
öğrendikten sonra dikkatle okumanız anlamanızı kolaylaştırır.
Okumanın ne anlama geldiğini iyi bilin; Okumak yalnızca sözcük kümeleri görmek
değildir. Okumak yazarla aktif bir söyleşi şeklinde sürdürülen zihinsel bir
süreçtir. Bu anlamda okuyabilmek için görmenin ötesinde zihinsel beceriler
gereklidir. Bu zihinsel beceriler de öğrenme yolu ile gerçekleştirilebilir.
Örneğin bir metne bir bakışta en fazla iki- üç sözcük algılayabilen bir okuyucu
belirli bir eğitim programı sonucunda bir bakışta cümlenin ya da paragrafın
tümünü algılayabilir hale gelir. Yine öğrenme sonucunda, sürekli olarak her okuma
çabasında yazarla aktif bir söyeşi içinde yazarın görüşlerini açığa çıkarmayı
öğrenerek etkin bir okuyucu olabilir.
Okumanın gerçek amacı, anlamı çabuk ve doğru kavramaktır. Bu okumanın
geliştirilmesi için, etkili okumanın temeli olan hız, kavrama ve bellek arasında bağ
kurulmasını gerektirir. Okumada kavrama ile hız arasında yakın bir ilişkinin
varlığı kabul edilmekte, kavramaya ilişkin becerilerin arttırılması hızlı okuma ile
olası görülmektedir.
HIZLI OKUMA
Hızlı okuma için , okuma yanlışlarımızı düzelterek kendimizi hazırladık. Şimdi de
hızlı okuma yöntemlerine geçmeden önce, düşünce olarak atmamız gereken adımlar var.
a- Gözlerimizle aklımızı birlikte çalışmaya alıştırmak
b- Bir metinde her sözcüğü okumak zorunda olmadığımıza inanmak
c- Her metinin ya da kitabın aynı değerde olmadığını kabul etmek. Yani bazılarının
zor, bazılarının kolay olduğunu bilmek
d- Okuyacağınız her metin ve kitapta amaçlarınızın farklı olduğunu kabul etmek
okuma hızınızı da buna göre ayarlamak gerektiğini bilmek.
HIZLI OKUMA YÖNTEMLERİ
Göz Devinimlerimiz: Daha hızlı okumak, etkili bir okuyucu olabilmek için gözleri
mizle aklımızı birlikte çalıştırmaya alıştırmamız gerekiyor.
Okuma sırasında, gözümüz satırlar üzerinde soldan sağa, sağdan sola, yukarıdan
aşağıya (bazen aşağıdan yukarıya) göz sıçramaları ile ilerler. Okuma olayı,
işte bu sıçramadaki duraklamalar (saplama) sırasında, yakalayabileceğimiz sözcük
kümesini algılayarak , gerçekleştirilir. Bu yüzden hızlı ve usta bir okuyucu
olabilmek için, göz sıçramalarını hızlandırmak, duraklama süresini kısaltmak,
duraklama süresince çok sayıda sözcük görebilmek (4-5sözcük) yani görme
yelpazemizi genişletmemiz gerekiyor. Bu üç özelliği kontrol etmek beynin işidir.
Zihnimizin kotrolü dışında gerçekleşen sıçrama ve duraklamalardan görüş
alanına girenleri algılamak olanaksızdır. Öyleyse aklımız sürekli emir veren, kontrol
eden ve gönderilenleri algılayacak biçimde hazırlıkta ve işlerlikte olmalıdır.
Sapmalar: Daha çok sayıda sözcük kümesini algılamak için; sözcük kelimelerinde
gözün önce belli bir noktaya sapması, sonra bu saptığı noktanın sağından ve s
olundan mümkün olduğunca çok sayıda sözcüğü algılaması gerekir.
Lezzetli ve Temiz yemekler yapan bir aşcıdır.
1. Sapma noktası 2. Sapma noktası
Kolon Okuma: Günümüzde metinler gittikçe daha dar kolonlar halinde
basılmaktadır. Gazetelerde dergilerde ve büyük magazinlerde bu kolonlara daha
sık rastlanmaktadır. Bu kolonlar, ortalama 5-7 cm den oluşan sıfatlardan
meydana gelmektedir. Dar kolanlar büyük bir gidiş- gelişi zorunlu kılan
geniş satırlardan daha kolay gözden geçirilmektedir. Diğer yandan yukarıdan
aşağıya doğru okuma dikkati daha çok uyarmaktadır. Dar kolonlar genellikle
her satırda bir ya da iki sapmayı gerektirdiğinden, ritim konusunda büyük yarar
sağlamaktadır.
Göz Gezdirme: Görme yelpazemiz genişledikçe, metnin bütününü dikkatli bir
şekilde görme, düşünceleri yakalama hızına da ulaşırsınız.
Etkili okuyucu, metnin özelliklerine göre hızını ayarlayabildiği gibi, her
metinle ilgili ihtiyaç ve amaçlarının farkı olacağını kabul eder. Amacını
belirledikten sonra metnin bütününe yönelik yaptığı "Göz Gezdirme" Tekniği
ile dikkatli bir okuma yapabilir.
Göz gezdirme ile çok yüksek hızlar elde edersiniz. Neye ve nasıl göz
gezdireceğimizi iyi belirlersek bu, hız kavrayışımızı düşürmez.
Göz gezdirme, bir metni okumaya başlamadan önce yapılan "Göz atma" dan
farklıdır. Göz gezdirme de amacımız belirli olduğu için daha dikkatli bir inceleme
yaparız. Okunan metin çok kolay ve okuyucunun bildiği konuyu içeriyorsa göz
gezdirme de yeterli bilgi edinilebilir.
Etkili bir göz gezdirme davranışında; metin başlığı alt bakşlıkları, giriş
ve ilk paragrafı, sonraki paragrafların ilk ve son cümleleri numaraları, büyük
harfle ya da italik yazılmış yerleri son paragraf ve varsa özeti okumalıdır.
Esnek Okuma: Okuma yöntemimizi ve hızımızı belirleme okuma amacımız ve
metnin özellikleri önemli rol oynamaktadır. Etkili okumada okuyucu, her durumda
uygun okuma tutumunu alabilmelidir. Uygun okuma tutumunu alabilmek, esnek
okumayı gerektirir.
Eğer günlük yaşamda karşımızı çıkan yeni bilgilerden gereğince ve uygun
bir şekilde yararlanmasını bilmezsek, bir çok şeyi kaçırır, önemli bilğileri
edinemeyiz . Ayrıca daha az zaman ayırarak yapacağımız okumayı, hem daha
fazla zaman harcayarak yapar, hem de okuduğumuz metinden yeterince doyum
alamayız. Oysa okuma hızını ve yöntemini, okuma amacına ve metnin özelliklerine
göre ayarlayabilen, yani "Esnek Okuma" yapabilen bir okuyucu en kısa zamanda,
en çok bilgiyi alabilir.
Her gün karşılaştığımız yeni okuma durumlarını incelediğimizde, esnek okumayı
daha iyi anlayabiliriz. Okunacak şeyler değişik türde olduğundan , bunları
okuma amacımız da değişir. Farklı teknikler kullanırız. Örneğin güne
gazete okuyarak başladığınızı düşünelim. Ancak zamanınız sınırlı, derse
yetişmek durumundasınız. O zaman sadece başlıklara bakar ilginizi çeken
haberlere de şöyle göz atarsınız. Okula gittinizde, derse girmeden önce
eğer konu anlatacak iseniz, bildiğiniz şeyleri eleyebilmek için göz gezdirirsiniz.
Bildiklerinizi atlar yeni bilgileri okursunuz. Öğleden sonra arkadaşınız size bir
dergiyi verdi diyelim. İlginç bir makale var mı diye dergiyi tararsınız.
İlginizi çeken bir makale bulduğunuzda, yeni bir bilgiye rastlamak için göz
atarsınız. Akşam iyi bir film ya da program bulabilmek için gazetelerden
programları tararsınız. Yarınki dersinizi hazırlama durumunda ise, metindeki
herşeyi okumanız gerekmediği düşüncesinden hareketle kitabınızın o bölümüne
göz atar, elde etmek istediğiniz bilgilere göre önemli başlık ve alt başlıkları
belirlerseniz. Konusunu ana fikir ve ayrıntılarını araştırır, önemli kısımlar
üzerinde daha fazla zaman harcayarak, ayrıntılar üzerinde daha hızlı geçerek
ya da atlayarak okumanızı sürdürürsünüz. Gördüğünüz gibi, okuduğunuz bu çeşitli
türden malzemelerin her birine göre okuma amacınız da farklı olacaktır. Yine
malzemenin türüne göre yöntem ve hızınızıda değiştirmeniz gerekecektir. Eğer
bunu uygun bir şekilde yapmayı başarırsanız esnek bir okuyucusunuz demektir.
Esnek okuyucu, nasıl okuyacağına karar verirken, metinin türünü de dikkate
alarak zaman zaman teknik değiştirebilir. Metin , açık bir dille yazılmış ve
izlenmesi kolay bir anlatımı olduğunda, hızlı bir okuma yapılabilir. Ancak metin
açık bir dille yazılmamış, anlatımı kolayca özumlemeye elverişli olmadığında
daha yavaş ve dikkatli bir okuma yapılabilir. Eğer bu şekilde esnek
davranamazsak, amacımıza ulaşamadığımız gibi zamanımızı da boşa harcamış oluruz.
Esnek okuyucu, okuma yöntemini kararlaştırırken zamanını dikkate alır.
Örneğin bir metni ne kadar dikkatli okuması gerekirse gereksin, eğer yeterli
zamanı yoksa, ya bir kısmı okur, bir kısmına göz atar ya da baştan sona
dikkatle göz gezdirir. Ayrıca, eğer o anda fiziksel bir rahatsızlığı varsa, genel
düşünceyi anlamak için sadece göz atar. Özetle esnek okuyucu, durumuna göre
hızlarını bilen ve uygulayan kişidir.
Kavrama ve Sezme: Görme, her sözcüğü anlamanız için yeterli değildir. Görme
yeteneği, anlama, görme ve zihin yeteneklerinin bir sentezi sonucunda ortaya
çıkmaktadır. Bunun sonucu, yazılı bir sözcüğü görür görmez tahmin ediliyor,
taman olmadan profilini ve diğer özelliklerini tamamlıyor, böylece görüşünüzü
kontrol etmiş oluyorsunuz.
Okuma sürecinde, sözcükleri sadece görmek yeterli değildir. Aynı zamanda
bir sözcüğü diğerinden ayırmak gerekir. Yazmada ise , dil bilgisi ve sözcükleri
birleştirmede kullanılan bağlama kuralları etkili olmaktadır. Sonuç olarak
okumak, soyut ve göze dayalı anlamlar üretmektir. Bu üretimi sözcüklerin
doğru seçimi, sözcüklerin anlamları, tipleri, türleri ve yaptıkları belirlemektedir.
İyi bir okuyucu olmak, sizin etkili okumanızı sağlayacak çeşitli teknikler
uygulamanız gerekmektedir. Şimdi yapacağınız alıştırmalarda, okurken eksik
bırakılan sözcüğü izleyen sözcüklerden tahmin etmeye çalışın. Böylelikle anlama
ve sezme yeteneğinizi geliştirebelersiniz.
UYGULAMA: Aşağıdaki kısa metinde boş bırakılan yerlerde konuşulmasıgereken sözcükleri düşünerek, kavrayarak bulup yazınız. Bu tür çalışmaları
sık sık yaparsanız kavrama ve sezme gücünüz artar.
Oğlumuz
Karlı b.... şubat g..... doğmuştu. Babanın k.... verirken b.... tuhaftım. İsim
a....., kamus b...... ne kadar b ..... gelmişti . O...... ışıl ı..... , kainat
g..... manalı b..... kelime b..... istiyorum. S...... Ömer d....... Bu da o.....
yakışmıştı. O...... tarihe girme b...... Ömer´in ikbaline layık, g......
İlk g...., i..... diş, i..... kelime, annesine doğru genç, g...... ve mes´ut
a..... doğru i..... adım.
Seçici Okuma: Bundan önceki bölümlerde etkili ve hızlı okumayı geliştirmek,
okuma verimini arttırmak için bir takım stratejiler geliştirdik. Bu aşamadan
sonra hedefimiz, okumaya, ayırdığımız zamanı daha verimli kullanabilmek, kısa
zamanda daha çok bilği edinebilmek. Bu hedefe ulaşabilmek, hızlı ve seçici
olmayı gerektiriyor. Aslında her okuma da seçici olunmalı. Ancak hızlı okurken
buna daha çok ihtiyacımız var.
Okumada önemli olan, yazarın iletmek istediği mesajı, okuyucunun yazılı
sözcükler arasından bulup çıkarmasıdır. Daha önceki bölümlerde, yazarın
düşüncesini kavramada etkili olan bir takım etkili okuma tekniklerinden
bahsetmiştik. Bu tekniklerde hız , çabukluk, esneklik derecelerine nasıl
ulaşacağımız, okumamızı nasıl düzelteceğimiz konularında yoğunlaştık. Ancak
bu tür okumalarımızda gözümüz temel olan noktayı, bir çok ayrıntılarla
birlikte kavrama durumunda kalabiliyordu. " Seçici okuma" adı altında şimdi
açıklayacağımız teknikte ise, tüm ayrıntıya girmeden, daha az sözcük
okuyarak, yazarın düşünce bütünlüğünü yoklamamız hedeflenir.
Burada önemli olan her hangi bir metni mikroskopla incelemek değil, genel
hatlarıyla bilmektir. Bu teknik, pratik okumamıza büyük yarar
sağlamakta, bize zamandan kazandırmaktadır. Örneğin, 15 dakikada günlük
gazeteyi okuyabilmek, üç saatte 500 sayfalık bir yapıtta bulunan bilgileri yakalamak
gibi
Buraya kadar yapılan açıklamaları özetlemek gerekirse:
- 1. Gözümüzle ve beyninizle okuyun.(Dudaklarınız ve ses telleriniz
- kımıldamasın)
- 2. Gözünüzle kelime gurupları görmeye çalışın ( birden fazla kelime)
- 3. Okurken yazıya konsantre olmaya çalışın. (geri dönüş yapmayı kendinize
- yasaklayın)
- 4. Her kelimeyi okumak yerine, asıl anlamı veren kelimeler üzerinde
- durarak gereksiz kelimeler üzerinde durarak gereksiz kelimeleri atmaya çalışın.
- 5. Kendinizi hızlı okumaya zorlayın.
- 6. Kendinize okurken belli bir süre vererek, okuduğuğunuzu o süre içinde
- bitirmeye çalışın.
- 7. Fırsat buldukça değişik tipte yazılar okuyun.
- (Kendinize mutlaka okumak için zaman ayırın)
- 8. Gereksiz Ayrıntılar yerine ana fikir için okuyun.
- Anafikri bulmak için;
- a) Birinci paragrafta yazırın tarzını çıkarmaya çalışın
- b) Anafikri nereye yazmış olabileceğini düşünün Her paragrafta bunu
- bulmaya çalışın.
- c) Anafikrin her paragrafta bulunabileceğine dikkat edin.
Başlangıçta bunları uygulamanız ve hatta başarmanız size çok güç gelebilir.
Ama unutmayın ki bunları başarıp bilginin özüne çok daha pratik, çok daha kısa
sürede ulaşabilen insanlar çok fazla. Neden bizde onlardan biri olmayalım?
Yapılması gereken tek şey ümidimizi yitirmemek.
İnatla uygulama yapın.
Sonucun adım adım geldiğini göreceksiniz...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder